Många funderingar just nu….

Standard

…..och det fram för allt på vad jag ska bli när jag är stor. Det är inte en helt enkel fråga då jag faktiskt inte har en endaste aning. Självklart är ju målet att kunna jobba med vår hästverksamhet på heltid om några år, men tills dess måste jag ha ett inspirerande jobb som jag trivs med och får energi av då de flesta timmar på dygnet faktiskt tillbringas på arbetet. Jag hör ständigt ”ja men mina kollegor är ju i alla fall trevliga” eller ”det blir säkert bättre snart” VAD exakt är det som ska bli bättre snart? Jag är faktiskt rätt trött på att höra dessa ursäkter och argument. Jag förstår ju självklart att vi alla på något sätt förbundit oss med kostnader och därmed behöver ett jobb och en ok lön. Men varför jobba med något som känns halv bra eller till och med dåligt? Att varje dag tänka att nää jag har ingen lust att gå till jobbet och sedan tvångsmässigt gå dit endå. Hur bra kommer dennes arbetsinsats bli då om ingen drivkraft finns? Är det så att vi har för mycket prestige i oss själva att vi på något sätt måste kunna hävda oss bland vänner och familj med ett bra jobb? Att det står Manager eller CEO på visitkortet annars är det inte tillräckligt fint? Kommer jag in en ny sammling människor är den första fråga jag får ”så vad jobbar du med Maria?” Är det så det ska va? Är inte intresset för människan bakom titeln mer spännande än att just få höra vad han/hon jobbar med?

Jag har under min uppväxt alltid fått höra att jobba med hästar är väl inget riktigt jobb och har alltid behövt försvara mig mot påståenden som ”Maria det är väl bättre att du skaffar dig ett riktigt jobb” ”Du vet väl att ditt jobb inte är pensionsgrundande” ”Det där har du ingen framtid i” ”Du behöver riktiga kollegor som det finns på ett kontor” Helt ärligt har jag varit otroligt ledsen över att alla hade åsikter och påstenden om hur jag valde att tillbringa många år av mitt liv. Hästar Är och alltid kommer att förbli mitt största intresse. Det är en livsstill.

Är det meningen att vi ska stöpa våra barn i ett speciellt fack eller se till att de går ut med toppbetyg och gör en riktigt Svensson…..Pluggar på Universitet direkt efter gymnasiet, får ett ”toppen” jobb med bra lön, gifter sig (för man kan ju inte skaffa barn innan man gifter sig) gifter sig, skaffar hus och Volvo. Är det så det ska vara?

 

Bara enn liten reflektion såhär en onsdag morgon.

 

Och det viktigaste av allt….Det är ingen som kommer att hissa dig till skyarna när du sitter i din gungstol när du är 80 för att du jobbat med något som kändes sådär och för att du hade trevliga kollegor.

 

Over and out!!

 

4 responses »

  1. Huvudsaken är att du gör något som DU mår bra av!
    Personligen har jag ju 2 jobb som jag trivs med och dessutom kollegor jag verkligen gillar. Men alla har inte samma tur…
    KRAM!!! //Ulrika

  2. Huvudet på spiken! Vet inte hur många gånger jag fått höra att hästar är något jag inte kan jobba med, och jag har nog lyssnat alldeles för mkt på det!

Kommentera

