Recept på mångas begäran kommer här…

Standard

Efter mitt inlägg på FB ang. att jag gjort en kaka som både är god och nyttig var det många som ville ha receptet.
Nyttigt enligt mig är ju självklart att den nästan inte innehåller några kolhydrater eller socker alls.
Nu är det säkert många som inte håller med mig, men det är helt ok 😉
Jag äter som de flesta redan vet sedan ca 3 år tillbaka en kost med otroligt lite kolhydrater, jag mår verkligen toppen på det. (Det gör min sambo också för den delen)
Det är en livsstil för vår del och varför byta ett vinnande koncept?!
Självklart får vi ständigt höra att ”Det där är ju jätte farligt att äta så mycket fett” ”Kroppen behöver ju kolhydrater” ”Om ni fortsätter att äta sådär kommer ni aldrig orka med ert liv på gården och dö i förtid” Ja som ni kanske förstår, kommentarerna är många. Men men….Så fort något inte är som det ”ska” vara blir människor rädda och ska försöka argumentera emot….

Vad gäller kakan, för er som inte är avsockrade dvs beroende av socker, vilket de flesta av er är utan att veta om det så kommer ni tycka att kakan inte smakar super gott. Det är för att det nästan inte är något socker i den alls och att ni är så vana att äta kakor/tårtor med gigantiskt mycket socker i.
För vår del tog det ungefär 3 veckor att avsockra oss totalt, då gäller det att inte fuska….
Det var faktiskt otroligt jobbigt då kroppen skrek efter socker och de kolhydrater som vi vräkt i oss under alla dessa år.
Efter ca 3 veckor var känslan ”Att vi inte gjort detta tidigare” Nu 3 år senare är vi fortfarande ”fria” från socker och kolhydrater och för er som inte tror att det går att leva utan….Jo då det går hur bra som helst, men fuskar du är du fast igen….
Ni som säger att ni försökt med misslyckats, ni har inte gjort det till 100% och fuskat…..Det går liksom inte att fuska under avsockringsperioden, det är som att sluta röka fast att man fortfarande tar en cigarett varje dag…..Ja ni förstår….

Och ja, självklart får vi i oss både socker och kolhydrater då det finns i så många livsmedelsprodukter, men det gäller att läsa på förpackningarna och vara aktiv när du handlar.
Socker är en billig smakförstärkare vilket gör att de tillsätter det i nästan all mat som går att köpa. Våga laborera mer i köket och sluta köp färdiga produkter…det behöver inte vara så krångligt, du ska bara våga testa!!!

Dela gärna med er av era åsikter och tankar 🙂

 

Recept

Ursprungsreceptet hittar ni här:
http://56kilo.alltforforaldrar.se/mandelbrownie-lchf/

Mitt omgjorda recept är som följer:

  • 2 dl mandelsmör (jag brukar variera med jordnötssmör obs inte den med mkt socker i, läs noga på förp.)
  • 2 ägg
  • 100 – 150g rumstempererat smör, beroende på vilket humör jag är på
  • 1 matsked ekologisk honung
  • ½ – 1 dl kakao
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • (Brukar ibland ha i 1 dl mandelmjöl)

Sätt ugnen på 180 gr.
Klä en liten avlång form med bakplåtspapper.
Lägg alla ingredienser i en bunke och vispa till en smet.
Häll upp i formen och grädda 30 min i ugnen.

Vill ni, kan ni även göra en glasyr och då smälter ni 100g 70% choklad (Lindt) och ungefär 2-3 dl grädde. Häll över kakan och ställ kallt över natten.
Ät som den är eller servera med färska bär och en klick grädde.

Ett hett tips är att alltid ställa kakan i kylen över natten och äta den dagen efter, då har den ”satt” sig och smakar bäst.

 

Kakan på bilden gjorde jag till Jonas födelsedag, och då gjorde jag den i en rund form.
La ett lager grädde på och toppade med färska jordgubbar.

Kommentera

