Hästar som rids i 190 km/h

Standard

Varför rider så många ryttare i 190 km/h när de visar sina saluhästar (Och även de som tävlas)? Det går så snabbt så snabbt att stackars hästen inte hinner med sig själv och i slutet av filmerna är hästarnas framdel i Kiruna och bakdelen blev kvar i Skåne. Jag har svårt att förstå detta måste jag säga…..
Vi köpte ett sto som precis blivit riden på detta sätt, i 190km/h, hon är en stor häst med mycket gångarter. Det är en häst som verkligen behöver den motsatta träningen, dvs hitta sin balans och bli trygg i den. Röra sig kan hon, där ligger inte felet. Hon har ngt långa kotor vilket gör att hon har ett elastiskt steg men är istället något bräcklig. Detta måste man ju självklart ha med sig i tanken när man tränar hästen så att hon får en allsidig stärkande träning.
Den stackars hästen, som förövrigt är otroligt känslig, reds av en beridare då hon skulle säljas. Hästen är, innan den skickas till beridaren kollad av vet som lovordar hästen och är helt UA.
Ridning resulterar några månader senare i att hästen blir kraftigt överansträngd i båda frambenen och behöver vila.
Dåvarande ägarna får snällt hämta hem hästen istället för att ha fått den såld, vill tilläggas att hästen hade många spekulanter som var mkt intresserade av henne. Ägarna hade inte möjlighet att ha hästen kvar då de lagt ut tio tusentals kronor varje månad, så att få tillbaka hästen var inte planen.
Det var då vi kom i kontakt med hästen och vi bestämde oss för att köpa henne. Ja visst en chansning men ibland måste man göra det i livet….
Hon har nu vilat i ca 5 månader och skall nu sakta sättas igång igen….Vi har självklart stora förhoppningar att detta skall gå vägen och veterinären som följt hela denna process är positiv.
Slutsats: Är det så vi vill att hästarna ska ridas? Jag ser om en häst är bra eller inte (hoppas jag!!!), behöver inte se den i ökad slängtrav, vilket det blir efter ett tag då hästen inte orkar med, eller ökad galopp varv på varv på varv på varv….för att bli imponerad.
Varför är det så många som fascineras av dessa ryttare? Är det ren och skär okunskap? Är det status att ha hästen hos en sådan ryttare? Är det för att man ska kunna stoltsera med att ”Du jag har faktiskt min häst hos Ryttare X och han är sååååå bra”
Ja, jag vet faktiskt inte…..Det enda jag vet är att jag och Jonas som är hästägare och uppfödare har ett ansvar mot våra hästar, de ska få rätt utbildning och är de inte redo för detta så är de inte. Det lönar sig inte att stressa, det har det aldrig gjort…..

 

Kommentera

